The Enigma game

Roman  •  Historiske fortellinger  •  13 – 15 år

The Enigma game

Elizabeth Wein

2020

Lån boka

Tilgjengelig som:

Om boka

  • Koder
  • Skottland (Storbritannia)
  • 1940-tallet
  • Andre verdenskrig
I 1940 er verden låst i en tilsynelatende endeløs krig, og femten år gamle Louisa Adair vil kjempe og gjøre en forskjell. Hun vil gjøre hva som helst for å komme seg unna bombingen og unna tankene om foreldrene, som ble drept av fienden. Hun tar på seg en jobb som pleier for en gammel tysk dame i Skottland, noe som ikke føles som et veldig nyttig bidrag, men i Windyedge føles krigen nærmere enn noensinne. Der møter hun Ellen McEwen, som jobber som sjåfør for flyvåpenet, og Jamie, som er flyleder for 648. skvadron. De to står overfor en enorm utfordring med uforventede angrep når de ikke klarer å deschiffrere fiendens kodespråk. Når en tysk pilot lander i Windyedge og legger igjen en Enigmamaskin som kan oversette tyske koder må Louisa, Ellen og Jamie jobbe sammen for å løse gåten som kan snu hele krigen. Fortelling for ungdomstrinnet og oppover. Omtalen er utarbeidet av BS.

Utgaver

Kontakt

Færder kommune
Tønsberg kommune
Ansvarlig redaktør: Biblioteksjef Birgithe Schumann-Olsen
Besøk oss på facebookBesøk oss på instagramBesøk oss på youtube
Bygget med Libry Content