Anerkendelse, ros og klare regler i klasseværelset

Voksne

Anerkjennelse, ros og regler i klasserommet

Arne Tveit

2012

Originaltittel:Anerkendelse, ros og klare regler i klasseværelset

Lån boka

Tilgjengelig som:

Om boka

  • Lærere og elever
Anerkjennelse, oppmuntring, ros og positive tilbakemeldinger er noe alle har behov for. Det styrker vår oppfattelse og forståelse av oss selv, og det fremmer vår motivasjon og arbeidsinnsats. Med klar og tydelig referanse til forskningslitteraturen tilbakeviser forfatteren at lærere og andre voksne kan rose barn for mye. Men det er viktig at ros gis på en god, målrettet og virkningsfull måte. Heftet beskriver også hvordan regler er nødvendige for et godt læringsmiljø. Regler og håndhevelsen av disse skaper trygghet og gode rammer for både faglig og sosial læring. Når lærere gir positive tilbakemeldinger og har tydelige forventninger til elevene, bidrar de til en forebyggende innsats slik at alle elever trives, lærer og mestrer skolehverdagens mange utfordringer bedre. Målgruppen for dette heftet er først og fremst lærere som arbeider i grunnopplæringen. Omtalen er utarbeidet av BS.

Utgaver